Onduidelijk wie de grootste ster was, afgelopen zondag bij de première van ‘Vaslav’ in het DelaMar theater. Jeroen Krabbé, die na tien jaar weer op het toneel staat, schrijver Arthur Japin, die zijn gelijknamige bestseller tot toneelstuk bewerkte of toch Maarten Heijmans, de jonge acteur die na Ramses Shaffy in de gelijknamige serie nu weer een geniale (levens)kunstenaar speelt?
Voor wie het boek niet heeft gelezen: Vaslav is danser en choreograaf Vaslav Nijinski (Heijmans) die in het begin van de twintigste eeuw furore maakte met zijn zeer controversiële dansstijl en met balletten zoals ‘Le sacre du printemps’. Impresario Sergej Diaghilev (Krabbé) ziet Nijinski als de parel op zijn kroon. Het stuk speelt in 1918, op de dag dat Vaslav voor het eerst in vijf jaar weer zal optreden. De dag ook dat danser en impresario wellicht weer herenigd worden. Maar Vaslav is sinds zijn huwelijk met Romola (Noortje Herlaar) niet meer de oude: hij is moe en verlangt intens naar stilte. In flash-backs zien we hoe de relatie tussen Nijinski en Diaghilev opbloeit en weer ineenstort. Op zich is die verloren liefde een dramatisch interessant gegeven. Toch schort er veel aan ‘Vaslav’. De tekst komt maar niet tot leven en het spel (uitgezonderd een heerlijk vileine en hautaine Beppie Melissen als schoonmoeder) verrast niet. De kitsche vormgeving (oubollig naturalisme meets klinische abstractie) met achtergrondprojecties van een dansende schim die steeds in soort Swarovski-kristallen uiteen spat, is lachwekkend. Dat er geen echte danser voorkomt in een voorstelling waarin dans centraal moet staan, is jammer. Maar het grootste probleem: de emoties van beide mannen worden niet invoelbaar. Pas aan het einde, als Vaslav de Eerste Wereldoorlog danst, geven muziek van Strawinsky en een beeldcitaat van Picasso’s Guernica diepte aan het innerlijke leven van de kunstenaar. Meer van dat soort grillige momenten had de voorstelling intrigerend gemaakt. Nu blijft het geheel te plat en doet ‘Vaslav’ deze belangwekkende kunstvernieuwers geen eer aan.
Vaslav
DelaMar producties
Regie Paul Eenens/Gijs de Lange
Gezien 16 maart 2014 in DelaMar Theater, Amsterdam
Sterren: ** (2)
www.delamar.nl
Door: Sara van der Kooi